Hvad skal du vide før-efter tandimplantat operation?

Ting der er vigtige at vide før og efter tandimplantat operation

Nu, når din tandimplantat operation er forbi, er du kommet et skridt tættere på at få dit smil og tillid tilbage. Men du er ikke helt sikker på, hvad du kan forvente? For at gøre processen nemmere, er det vigtigt at vide følgende:

Hvad skal du vide før tandimplantat operation?

Det første som du skal forstår er, at tandimplantater ikke er en engang-operation. Den består faktisk af flere møder/sessioner mellem dig og tandlægen.

For detførste skal din kæbe og mund være klar til operationen. Dette betyder, at tandlægen skal sørge for at der er tilstrækkelig knogletæthed i din kæbeknogler før han kommer i gang med operationen. Du kan også blive bedt om at begynde at bruge en særlig mundskylning mod bakterier. Desuden kan det være en fordel at spise lige før operation, da det bliver svært at få næring bageefter. Men hvis du får sedation/fuld anæstesi  under operation kan tandlægekirurgen bede dig om ikke at spise aftenen før operationen.

Hvad bør du vide efter tandimplantat operation?

Når dine implantater er sat i, bør du i løbet af en uge højst sandsynligt mødes op flere gange på klinikken.  Det kan være, fordi der tages aftryk af dine kæber, stingene fjernes, til kontrol eller bare til prøve af dine nye tænder.  I slutningen af ugen kan din tandkød være helet i den grad at du får en midlertidig dog en fastsiddende protese på.

Behandlingen slutter alligevel ikke her. Du bedes komme tilbage om 4-6 måneder når implantaterne er vokset sammen med kæben. Nu får du den endelige tandbro cementeret til tandimplantater.

Hvad kan man forvente lige efter tandimplantat operation

Du kan desværre opleve en vis grad af ubehag efter tandimplanat operation. Nogle almindelige symptomer kan omfatte:

• Let blødning
  • Hævelse af ansigt og tandkød
  • Smerte i implantatstedet
  • Mindre blå mærker

Men alle disse bør ikke afskrække dig. Du får som regel både antibiotika for at undgå eventuel infektioner i kæben og smertestillende piller for at hjælpe dig med at lindre ubehaget. Fra os får du en lille pose med det nødvendige medicin med hjem efter operationen, så du ikke skal direkte videre på apoteket, men kan hellere tage hjem og holde dig i ro. Det mest almindelige er, at eventuelle symptomer vil forsvinde et døgns tid efter tandimplantat operationen.