Tandpine behandling med 7 naturmidler

Tandpine behandling med naturmidler

Hvad skyldes tandpine og hvilke naturlige smertestillende midler findes der?

Tandpine

Tandpine kan ramme enhver  Den tager ikke højde for om man er lige på sin drømmerejse eller om man er på stor afstand fra sin tandlæge og heller ikke interesseret i om man har tid eller ej til en tandlægebesøg. Den kan ramme dig i hverdage, i weekenden, om natten eller endda under din så længe ventede ferie. Før vi kan tale om hvilke muligheder der er for smertestillende naturlige medicin, lad mig lige kort gå over de forskellige tandpine årsager:

Årsager til tandpine

En tandpine kan forekomme på flere måder. Den kan begrænses til en eller flere nærliggende tænder. Du kan opleve den mens du forbruger sur – sød og varm – kold mad og drikkevarer, men kan også bare komme pludselig p.g.a.  ømme tænder. I sin art kan det være skarpt – blærende og stump – langvarig eller pulserende smerte. Det vigtigste er dog at finde ud af så hurtigt som muligt årsagen, der ligger bag din tandpine. Derfor er den bedste løsning at kontakte tandlægen.

Selvom en stump tandpine er forholdsvis lettere at gennemgå end en skarp, jagende tandpine, kan en stump smerte dog tyde på større problemer. I sådanne tilfælde er nerven i tanden normalt beskadiget. I de fleste tilfælde er betændelse årsagen til denne smerte og den mest effektive løsning plejer at være rodbehandling.

Kendetegnet for en stump tandpine er, at den varer i lang tid,. Den opstår som regel om natten, ved berøring eller bank på tandet men den kan også begynde uden noget direkte årsag.

Den intensive, pulserende tandpine kan tyde på endnu mere alvorlige problemer. I sådanne tilfælde bør du hurtigst muligt besøge tandlægen, da smerten skyldes inflammation, infektion eller absces i munden.

Tandpine behandling med naturmidler

Naturlige smertestillende midler mod tandpine

Hvis du ikke har mulighed for at besøge en tandlæge, kan du bruge følgende naturlige smertestillende midler, der kan være ret effektive i sådanne situationer:

1. Nellike- Det første og måske mest effektive naturlige smertestillende middel er nellike. Nellike og kanel indeholder et stærkt antiseptisk bedøvelsesmiddel. Reducerer smerte og ødelægger bakterier.  Hvis du har krydderolie lavet af nellike (tilgængelig på apoteker, helseforretninger), lad et par dråber falde på det følsomme område. Om et par sekunder vil du opleve at smerten lindres. Du kan også strø stødt nellike hen over det følsomme område, eller bare tygge en hel nellike. Desuden kan du også bare lave en komprimerer. Til dette vil du få brug for et par dråber af nellikeolie, der blandes med en halv teskefuld olivenolie, en lille smule gasbind dyppes grundigt og anbringes i det berørte område.
  2. En kold komprimerer – Hvis tanden ikke er følsom over for kulde, kan is og isterninger være effektive. Is lindrer tandpine og har en bedøvelsesvirkning på nerveenderne.
  3. Salt og Pebber – Bland en teskefuld salt i et glas med lunkent vand og skyl efter behov. Salt renser tandområdet og reducerer tandkødssvulmet. En blanding af ​​lige mængder salt og peber samt et par dråber vand påføres det berørte område, hvilket vil have en næsten øjeblikkeligt virkning, da den er antibakteriel, antiinflammatorisk og smerte lindrende.
  4. Cayenne Pebber – Det kan måske virke utroligt, at selv med denne stærk krydderi er det muligt at få at lindre tandpinen, men det er sandt. I Cayenne Pepper findes der er en aktiv bestanddel, som faktisk hjælper med at reducere tandpine samtidig med at den virker antiinflammatorisk og reducerende på hævelse. Dette kan også være en måde at reducere tandpine på.
  5. Hvidløg – Hvidløg er ikke kun en af ​​vores mest populære krydderrier i gastronomi oplevelser, men det kan faktisk også hjælpe mod tandpine. Når hvidløg presses sammen, frigiver allicin, som har en naturlig antibakteriel virkning og kan bidrage til at reducere tandpine. Du kan selvfølgelig også bare tygge rå hvidløg eller skyl munden med hvidløgsvand. Så bare husk at skylle også med menthol mundskyld bagefter 🙂 …
  6. Løg – Vidste du, at denne uundværlige ingrediens i mange danske retter har en stærk antiseptisk effekt? Løget har stærke antimikrobielle egenskaber, som kan hjælpe med at ødelægge de skadelige bakterier i munden og derved reducere smerten. Du må placere rå løg i det pågældende område og lade den virke. Det kan være at du få nogle tårer i øjnene men det kan være nyttigt at bruge løg, da det kan hjælpe i at reducere den ikke for stærke tandpine.
  7. Rå ingefær – Ud over at ingefæren er stærkt antiseptisk, er smagen også utrolig god. Frisk ingefær er fyldt med aktive ingredienser som gingeron, shogaoler og gingeroler. At tygge rå ingefær er en glimrende måde at dræbe skadelige bakterier i munden på. Ud over at den stopper yderligere infektioner, reducerer den også tandpine. Nogle mennesker finder ingefæren ikke så stærk og nemmere at spise, hvis den tilføjes som en krydderi i en mad.

De ovenfor beskrevne metoder virker for de fleste mennesker og lindrer effektivt tandpine. Samtidig kan vi ikke understrege nok, at den professionelle lægehjælp ikke kan erstattes! Hvis du har mulighed og er i området, er du vedkommen til at komme forbi og besøge os. Du kan også ringe og bede om tid til konsultation. Vi vil altid glæde os at se dig på vores klinik.