Løsninger på paradontose

Løsninger på paradentose

I de efterfølgende omhandles hvad og hvordan paradentose opstår; hvilke symptomer der er; hvordan behandles paradentosen og hvilke løsninger er der i værste tilfælde når alle tænderne er løse.

Hvad er paradentose?

Paradentose er en betændelsestilstand i den knogle, som holder tænderne fast forankret i munden. I starten vil betændelsen forekomme langs tandkødskanten, men senere kan det udvikle sig ned mod tandens rod og kæbeknoglen.En fremskreden paradentose medfører at tanden løsnes og kan flytte sig.

Hvordan opstår paradentose?

Paradentose opstår ved at bakterier, over en længere periode, får lov at samle sig langs tandkødsranden, hvor de skaber betændelsestilstand. Denne betændelsestilstand vil i første omgang udvikle sig til en almindelig tandkødsbetændelse. Forbliver tandkødsbetændelsen ubehandlet, kan den udvikle sig til paradentose.

Har jeg paradontose?

De fleste mennesker opdager slet ikke, at de har paradentose, før sygdommen er fremskreden og tænderne begynder at løsne sig. Derfor skal man være særlig opmærksom på følgende tidlige symptomer på tandkødsbetændelse/parodontose:

• Rød tandkødsrand. Tandkødsrandens farve skyldes betændelsen
  • Hævet tandkød
  • Tandkødet bløder ved let berøring
  • Dårlig ånde
  • Ømt tandkød
  • Tænderne løsnes eller vandrer

Typisk kan symptomerne begynde, når du er mellem 30 og 40 år og kan udvikle sig mere kritisk over tid, hvis du ikke fra starten får sygdommen under kontrol. Personer, der er hyppigere ramt er dem der har diabetes, personer med knogleskørhed, rygere og overvægtige,

Behandlinger af paradontose

Det første og mest afgørende er at være opmærksom på selv de mindre symptomer og passe dine tandeftersyn. Hvis din tandlæge kan se, at din mundhygiejne ikke er god nok, vil du få en grundig instruksion om, hvordan du kan gøre det bedre, og hvad der kan gøres for at begrænse udviklingen af sygdommen.

Hvis du oplever, at dine tænder bliver løse, er sygdommen endnu mere fremskredet, og du er i stor risiko for helt at miste en eller flere tænder, ligesom sygdommen kan skade din kæbeknogle, hvis ikke du kommer i behandling.

Tandlægen vil gennemføre en grundig tandrensning, og du skal indstille dig på at besøge din tandlæge, hver 3 eller 4 måned. Kun på denne måde kan du sikre dig at sygdommen ikke udvikler sig.

Hvis sygdommen er stærkt fremtræden, vil tandlægen også være nødt til at foretage et kirurgisk indgreb. Han vil fjerne betændelsen ved fjerne det tandkød, der er blevet beskadiget.

Kan paradentose helbredes?

Da paradentose nedbryder tændernes støttevæv, og knoglen kun i ringe grad kan genskabes, er der ikke tale om en helbredelse i traditionel forstand.Man kan dog, hvis paradentosen diagnosticeres og behandles i tide, som oftest hindre at paradentosen udvikler sig .

Først paradontosen har bredt sig og man har fået løse tænder, er der svært at holde på tænderne i lang tid. Selv om man få behandling af tandkøddet ser man desvæære ofte at sygdommen igen fremkommer. Det betyder dog ikke at man skal være tandløs og håbløs i denne situation.

Løsninger på løse tænder

1. Man kan få en bro på sine egne tænder i det tilfælde, når der er nok af raske tænder tilbage.

2. Hvis der ingen tænder er tilbage kan man stadigvæk få implantater, hvorpå der sættes en bro lavet af kroner. I fleste tilfælde har man dog ringe kæbeknogler, der kan holde på implantaterne. For at løse problemet skal man have knogleopbygning operation først, der tager flere måneder inden de healer og tandimplantaterne kan sættes i.

3. Men der findes en bedre løsning på det, nemlig brugen af nogle specielle tandimplantater, der egner sig til kæbeknogler med lille kæbemasse. Tandlægekirurgen skal dog have specieluddannelse i det og flere års erfaring før han/hun kan foretage operation med disse implantater.

Bestil en konsultation eller få flere oplysninger om hvordan du kan kan få smertefri behandling med disse specielle tandimplantater: info@tandklinik-ungarn.dk