Knækket tand-hvorfor og hvordan behandles

Hvad er årsagen til at du knækker din tand og hvordan behandles den?

Dine tænder udsættes for konstant brug. Du bruger dem til at spise med, at bide og enda at holde med. Selv om du er særlig omhyggelig, kan du stadig skade eller knække dine tænder, ligesom alle andre knogler i din krop.

1. Hvad kan knække din tand?

En knækket tand hører ikke til de mest almindelige ulykker, men det kan ske, og det kan forårsage massiv smerte. En tand kan knække af mange grunde.

1.1.En af årsagerne kan være svækkelse af tandoverfladen på grund af karies.

Dette kan ske ofte i tilfælde af rodbehandlede tænder, da de ikke længere får blodforsyning. I dette tilfælde bliver tanden sprød og bryder lettere, når du bider for stærkt.

1.2. En anden almindelig årsag er, når fyldet ikke er glat nok eller er for højt og bidden lægger ekstra pres på tænderne.

Dette tryk kan resultere i, at tanden revner og til sidst bryder ud.

1.3. Der er også tilfælde, hvor en unaturlig position af biddet lægger for meget pres på bestemte tænder.

Dette sker når du f.eks. presser tænderne sammen uden at tænke over det. Tænderskæren, eller bruksisme som det hedder på fagsprog, sker ofte for mennesker om natten. Presset kan resultere i yderligere brud og løse tænder.

1.4 . Den fjerde almindelige årsag er, når en del af tanden går i stykker som følge af en ulykke, fordi den ikke kan modstå trykket eller slaget.

2. Hvilke problemer kan en knækket tand forårsage?

2.1.Tandpine

2.2.En skarp, knækket tand i munden kan forårsage traumer, ar på tungen og endda på slimhinden.

Tungen kan blive kontinuerligt ridset, hvilket er smertefuldt og ikke kan heles. Dette kan let resultere i ar, betændelser eller klumper.

2.3. Da bruddet på tandens overflade påvirker tygget, vil den også påvirke fordøjelsen.

2.4. Afhængig af hvor og hvor stor den knækkede tand er, kan det være følsomt og smertefuldt.

2.5.Den manglende eller ødelagte tand kan få tænderne i nærheden til at bevæge sig.

De vil således begynde at bevæge sig indad for at lukke pladsen og for at sikre at bidet igen er perfekt.

3. Hvordan kan en knækket tand behandles?

Here er nogle forslag til at lette smerten hurtigt:

3.1 Placere et koldt håndklæde eller en pose fyldt med salt på det smertefulde område af ansigtet

3.2. Smertestillende, hvis smerterne bliver uudholdelig

3.3. Hvis tanden bløder, skal du placere gasbind eller væv på den og trykke på den indtil blødningen stopper. Brug aldrig pres ved at bide på det!

3.4. Under måltiderne bør du bide på det område, hvor der ikke er smertefuldt. Dette vil sænke trykket på den knækkede tand.

Forsøg aldrig at fixe din ødelagte tand af dig selv!

Når du har gjort alt for at afbøde smerten, og intet har vist sig nyttigt, bør du besøge en tandlæge.

Først vil tandlægen finde ud af årsagen og sværhedsgraden af ​​bruddet. Herefter laver han et panoramisk røntgenbillede og vil også undersøge om rødderne er betændte.

Efter undersøgelsen udarbejder tandlægen sammen med patienten en tandbehandlingsplan. Derefter begynder han at helbrede tænderne eller udskifte de manglende tænder.